Franchisebeurs Onderneem 't! 2016 - 7 & 8 april

Ondernemen in food & horeca

De food branche is al jaren breed vertegenwoordigd binnen franchise. De foodmarkt is aan het veranderen door veranderend koopgedrag, een veranderende doelgroep, internationale trends en de ontwikkelingen binnen bestaande ketens. Tot de huidige en toekomstige groeibranches voor franchisevestigingen behoren Foodservice en horeca, bijvoorbeeld ‘gemaksconcepten in food’ en ‘koffie en thee to go’ en ‘Biologische winkels en winkels in buitenlandse voedingsmiddelen’.

De foodmarkt is aan het veranderen door veranderend koopgedrag, een veranderende doelgroep, internationale trends en de ontwikkelingen binnen bestaande ketens. Tot de huidige en toekomstige groeibranches voor franchise vestigingen behoren Foodservice en horeca, bijvoorbeeld ‘gemaksconcepten in food’ en ‘koffie en thee to go’ en ‘Biologische winkels en winkels in buitenlandse voedingsmiddelen’.

Voor foodservice ligt er een grote uitdaging om het prijsverschil tussen out-of-home en at-home te verkleinen. Zo kan gedacht worden aan het bundelen van inkoopvolumes, om zo distributiekosten te verlagen en tegelijkertijd druk op het milieu te verlagen. Groothandels bieden meer kant-en-klaar producten aan om de keukenkosten van hun horeca-afnemers te verlagen. Ook investeren ze meer in bepaalde concepten of afzetmarkten.

Food

Themabijeenkomst

Als kandidaat-franchisenemer ben je je aan het oriënteren op de verschillende franchisemogelijkheden. Wat opvalt is dat er veel food- en horecaformules op zoek zijn naar franchisenemers. Maar is deze branche aantrekkelijk om in te gaan ondernemen?

De omzet in de foodbranche stijgt al jaren, dus het lijkt goed te gaan, maar klopt dat beeld wel? Of groeit het aantal vierkante meters waarop geëxploiteerd wordt ook zo snel en daalt de omzet per vierkante meter? En welke rol heeft thuisbezorgen in deze branche? Hoe groot is het marktaandeel van thuisbezorgen? En wat zijn de verwachtingen voor de komende jaren? Wat ook opvalt is dat er steeds meer internationale formules naar Nederland komen? Hoe succesvol zijn deze?

Deze en vele andere vragen worden gesteld aan het panel bij de Themabijeenkomst Ondernemen in food & horeca die plaatsvindt op donderdag van 11.30 – 12.15 uur.

U zult in drie kwartier volledig op de hoogte zijn van de sector, huidige trends, do’s en don’ts en de mogelijkheden bij de formules. Is dit voor jou de start van een onderneming in de food sector?

Panel

Rob Hogervorst

Rob Hogervorst

Rob Hogervorst is franchisemanager bij FEBO, het Amsterdamse familiebedrijf. Daarvoor is Rob 25 jaar werkzaam geweest bij Ahold, dus de Foodbranche kent geen geheimen meer voor hem!

Silhouet

Boris van Leeuwen

Boris van Leeuwen is medeoprichter van de Aziatische fastservice-formule WOK&. Eind 2017 heeft de formule haar 1e vestiging geopend en de formule heeft de ambitie om de komende jaren flink door te groeien.

Silhouet

Stefan Boers

Stefan Boers is masterfranchisenemer in Nederland van Wayback Burgers, een Amerikaans burger concept dat in 2018 haar eerste restaurant gaat openen in Nederland.